The reflection of the basic education teacher from the perspective of complexity: A documentary review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/innoacad.v1i1.17

Keywords:

complexity, teacher training, reflection

Abstract

In this article, with a qualitative methodological approach and a documentary review, three dimensions are proposed: teacher reflection, reflection and complexity, and teacher training from reflection to contribute to the process of growth and holistic development of the teacher. The aim is to activate ideas about teaching practice and implement strategies that promote concrete reflection and a vision towards the establishment of environments where diverse representations are manifested to address the context and its understanding in a more complex way, through the relationship of different dimensions of reality, as Morin (2005) points out. Overall, the authors’ perspectives highlight the importance of teacher reflection as a dynamic and contextualized process, crucial for professional growth, which contemplates the actions of the student and the teacher in their daily work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martín, Universidad Pedagógica Nacional, México

Estudiante de doctorado en el programa Desarrollo Educativo con énfasis en formación de profesores en la Universidad Pedagógica Nacional, México

Elizabeth Alvarado Martínez, Universidad Pedagógica Nacional, México

Doctorado en Filosofía con acentuación en Estudios de la Educación por la Universidad Autónoma de Nuevo León, México

References

Alliaud, A. (2004). El campo de la práctica en la formación docente. Instituto de Investigaciones en Educación Superior. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. https://laesienjuego.com.ar/wp-content/uploads/2020/05/Cuadernos-del-IICE-1_0.pdf

Alvarado, E. (2012). Modelos pedagógicos de los formadores de docentes. Caso: Colegio de Ciencias del Lenguaje, UANL [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Nuevo León]. Repositorio Académico Digital. http://eprints.uanl.mx/id/eprint/2515

Anijovich, R. y Capelletti, G. (2018). La práctica reflexiva en los docentes en servicio. Posibilidades y limitaciones. Espacios en Blanco. Revista de Educación (28), 74-92. https://www.redalyc.org/journal/3845/384555587005/html/

Bozu, Z. e Imbernón, F. (2016). La formación docente en momentos de cambios: ¿Qué nos dicen los profesores principiantes universitarios? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(3), 467-492. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/18561/18064

Dewey, J. (2010). ¿Cómo pensamos? Paidós.

Domingo, A. (2013). Práctica Reflexiva para docentes. De la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 491-492. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5542

Domingo, A. y Gómez, V. (2014). La Práctica Reflexiva. Bases, modelos e instrumentos. Narcea.

Domingo, A. (2021). La Práctica Reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Revista Zona Próxima, (34), 1-21. http://dx.doi.org/10.14482/zp.34.370.71 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.34.370.71

Escobar, R. y Escobar, M. (2016). La relación entre el pensamiento complejo, la educación y la pedagogía. Administración y Desarrollo, 46(1), 88-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6403496 DOI: https://doi.org/10.22431/25005227.62

Fernández, V. (2017). La formación reflexiva. Sus sentidos desde la mirada de un grupo de estudiantes de la Maestría en Educación Básica de la Unidad Zacatecas de la Universidad Pedagógica Nacional. [Tesis de doctorado, Universidad Pedagógica Nacional 321). Repositorio Institucional. http://rixplora.upn.mx/jspui/bitstream/RIUPN/144449/2/UPN241DDEEFPFEVI2017.pdf

Gomes, P. (2002). El educador reflexivo: notas para la orientación de sus prácticas docentes. Educar, (30), 57-67. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20763

Hargreaves, A. & Evans, R. (1997). Beyond Educational Reform. Bringing Teachers Back in. Open University Press.

Hernández, E. (2023). Complejidad y educación. Revista Vida, una mirada compleja, 5(1), 73-81. https://doi.org/10.36314/revistavida.v5i1.31 DOI: https://doi.org/10.36314/revistavida.v5i1.31

Moreno, O., Pérez, I., y Martínez, L. (2020). Reflexión de la práctica: la profesionalización del docente. Revista Digital Universitaria, 21 (5). 1-9. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.5.8 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.5.8

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.

Morin, E. (2005). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva. Graó.

Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Graó.

Robles, D., y Ortiz, D. (2020). La educación bajo el signo de la complejidad. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (29), 157-180. https://doi.org/10.17163/soph.n29.2020.05 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n29.2020.05

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2024). Estrategia nacional de formación continua. Dirección general de formación continua a docentes y directivos. https://formacioncontinua.sep.gob.mx/storage/recursos/BANNERS/XfjwTUaPYX-ENFC%202024.pdf

Torres, M., Yépez, D. y Lara, A. (2020). La reflexión de la práctica docente. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (10), 87-101. https://doi.org/10.37135/chk.002.10.06 DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.10.06

Villalobos, J., y De Cabrera, C. (2009). Los docentes y su necesidad de ejercer una práctica reflexiva. Revista de teoría y didáctica de las ciencias sociales, (14), 139-166. https://www.redalyc.org/pdf/652/65213214008.pdf

Published

2025-01-30

How to Cite

Martín, & Alvarado Martínez, E. (2025). The reflection of the basic education teacher from the perspective of complexity: A documentary review. INNOVACADEMIA, 1(1), 64–79. https://doi.org/10.29105/innoacad.v1i1.17

Issue

Section

Review article