Academic strategy for teachers of engineering to obtain a B2 English proficiency certification
DOI:
https://doi.org/10.29105/innoacad.v1i1.18Keywords:
FCE certification, , English proficiency, teacher trainingAbstract
This paper describes an academic strategy for Mexican university teachers of engineering aiming to obtain the B2 Cambridge FCE (called First Certificate in English). Its goal was formative, focusing on distinguishing language knowledge from the skills for the exam. Teachers identified at B1 level enrolled in a training course with exercises resembling the FCE exam, helping them assess their current level, build confidence, and adapt to exam conditions especially time constraints. About 87% of participants who completed the process achieved their B2 certification, showing that training professors who had certain level of English could level it up and reach the certification mostly in the target level. The strategy described in this article could be considered by other institutions to get professors to obtain a certification worldwide recognized of their proficiency in English.
Downloads
References
Agustina, V., Ronsani, N., & Oktoma, E. (2024). The role of English language proficiency in the global economy and business communication. International Journal of Administration, Business & Organization, 5(4), 83–95. https://doi.org/10.61242/ijabo.24.423 DOI: https://doi.org/10.61242/ijabo.24.423
Artime., Morales, E., y Silván, R. (2023). El estado del inglés como L2 en México durante los últimos años. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 11642-11658. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.6971 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.6971
Brady, J. (2022). Top tips for students who underperform in exams. Cambridge International. https://blog.cambridgeinternational.org/top-tips-for-students-who-underperform-in-exams/
Consejo de Acreditación de la Enseñanza de la Ingeniería. (2018). Marco de referencia 2018. CACEI. https://www.cacei.org.mx
Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. https://www.coe.int
Garro, M. (2019). Análisis del uso de las cuatro habilidades lingüísticas en el aprendizaje del inglés. EduLab, 7(1), 47–58. https://edulab.es/revEDU/article/download/1906/1260/6990 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1906
Márquez, M., & Porras, A. (2020). Science communication in multiple languages is critical to its effectiveness. Frontiers in Communication, 5. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.00031 DOI: https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.00031
Porter, M. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.
Rodríguez, J. C. (2024). Impulso a la certificación del idioma inglés mediada por la inteligencia artificial en estudiantes de nivel superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1817 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1817
Solís, J., y González, É. (2023). Percepción sobre la adquisición y el dominio del inglés en profesores universitarios: Implicaciones en los procesos de internacionalización en casa. Estudios de Lingüística Aplicada, (76), 7-36. https://doi.org/10.22201/enallt.01852647p.2023.76.1030 DOI: https://doi.org/10.22201/enallt.01852647p.2023.76.1030
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Enrique López-Cuéllar, Edgar Fernando Arroyo Reyna, Juan Antonio Aguilar-Garib, Arnulfo Treviño-Cubero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores y autoras conservan los derechos de autor y otorgan a InnovAcademia el derecho de la primera publicación de sus trabajos, los cuales se publican bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0), por lo cual el usuario es libre de usar, compartir y adaptar el contenido de la revista siempre que se otorgue el crédito, no se use para fines comerciales, y se comparta cualquier material derivado bajo la misma licencia CC.
Política de Autoarchivo
Los autores y autoras pueden establecer acuerdos adicionales de licencia no exclusiva para la distribución de la versión publicada de su artículo o ensayo (por ejemplo, depositarlo en un repositorio institucional o incluirlo en un libro), siempre y cuando se mencione que la publicación original se realizó en esta revista.
Se permite y se alienta a los autores a publicar su trabajo en línea (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede conducir a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor del trabajo publicado (consulte El efecto del acceso abierto).