Assessment for Learning Pathway in Neuropractices: A Didactics Towards Education 5.0

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/innoacad.v1i2.27

Keywords:

evaluation, neuropractices, Education 5.0

Abstract

The processes for the evaluation of basic areas such as neuroanatomy in the faculties of Health Sciences in Colombia and Latin America are moving from traditional methods to avant-garde didactics, which enhances education for sustainable development. The aim is to visualize the transition from traditional schemes to an evaluation of learning with results and indicators of development and adaptability towards education 5.0 through the application of the RUTA EPA in neuro practices. For this purpose, a mixed descriptive observational study was carried out with a single group, where data were collected after a traditional class and after a class applying the EPA Route in neuro practices through a questionnaire. The comparative analysis of the objective and subjective evaluations made visible actions for the evaluation of cognitive learning achievements associated with the RE-n didactics related to the development of competencies for the transition to education 5.0

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

NURY EDITH CRUZ SOLARTE, Universidad del Cauca

Licenciada en Educación en la especialidad Biología Especialista en Docencia Universitaria-Unicoop de Colombia.

Alfredo Grueso Torres, Universidad del Cauca

Médico y  Cirujano-Universidad del Cauca. Docente del área de Neuroanatomía en el deparatmento de Morfología de la Universidad del Cauca.

Wirman Javier Muñoz Muñoz, Universidad del Cauca

Profesional en Enfermería de la Universidad del Cauca.

Docente del departamento de Morfología de la Universidad del Cauca 

References

Abad, G., Fernández, K., García, A., Maldonado, E., Ortiz, M., Salinas, Z. y Reyes, A. (2019). Métodos multicriterios para el análisis de escenarios pedagógicos en el aprendizaje de la asignatura matemática. Revista Investigación Operacional, 40(4), 452-461. https://sga.unemi.edu.ec/media/evidenciasiv/2019/07/30/articulo_2019730122230.pdf

Arantes, M., Arantes, J. & Ferreira M. (2018). Tools and resources for neuroanatomy education: a systematic review. BMC Medical Education, 18(94), 1-15. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1210-6 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-018-1210-6

Beltrán-Véliz, J., Tereucán-Angulo, J., Salazar-Ascencio, J. y Alarcón-Muñoz, A. (2021). Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. Un proceso pedagógico innovador. Revista de la Facultad de Medicina, 69(4), 1-3. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v69n4.89335 DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v69n4.89335

Biggs, J., & Collis, K. (1982). Evaluating learning quality: The SOLO taxonomy. Nueva York: Academic Press.

Buckley-Walker, K. y Lipscombe, K. (2022). Validez y diseño de la evaluación del aula en equipos de docentes. The Australian Educational Researcher, 49 (2), 425-444. https://doi.org/10.1007/s13384-021-00437-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s13384-021-00437-9

Campo, L. (2015). Una rúbrica para evaluar y mejorar los proyectos de aprendizaje servicio en la universidad. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (1), 91-111. https://doi.org/10.1344/RIDAS2015.1.6 DOI: https://doi.org/10.1344/RIDAS2015.1.6

Castro, F. (2011). ¿Por qué las universidades deberían cambiar sus prácticas evaluativas? Hacia el reconocimiento de la voz del sujeto de la evaluación. Praxis Educativa, XIV(14), 94-99. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153115865011

Delgado, D. y Bravo, D. (2022). Estrategias de evaluación por competencias en la educación superior del siglo XXI. Revista Científica Multidisciplinaria UNESUM-Ciencias, 6(1), 121-128. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.640 DOI: https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v6.n1.2022.640

Flores, E. y Croda, G. (2024). Concepciones de evaluación del aprendizaje. un análisis para la transformación de las prácticas evaluativas. Revista panamericana de pedagogía, (37), 10-24. https://doi.org/10.21555/rpp.vi37.2796 DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.vi37.2796

González, R., y García, J. (2019). Tratamiento ordinal de las escalas cualitativas utilizadas por el Centro de Investigaciones Sociológicas. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, (28), 124-142. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.3788 DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.3788

Guba, E., & Lincoln, Y. (1989). Evaluación de cuarta generación. SAGE.

Huitt, W. (2011). Bloom et al.’s taxonomy of the cognitive domain. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition/bloom.html

Ortiz, O. (2025). Inteligencia artificial aplicada a la educación: Manual para docentes, estudiantes y directivos. Eco Ediciones.

Pinilla-Roa, A. (2013). Evaluación de competencias profesionales en salud. Revista de la Facultad de Medicina, 61(1), 53-70. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112013000100008&lng=en&tlng=

Quay, J., Williams, B., Pietzner, J., Boyer, A., Browning, D. & Brodie-McKenzie, A. (2023). Vygotsk’s perezhivanies with Dewey´s occupations: Improving integration of teaching and assessing via creative learning units.. Journal of Curriculum Studies, 55 (5), 598–618. https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2242914 DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2242914

Published

2025-05-30

How to Cite

CRUZ SOLARTE, N. E., Grueso Torres, A., & Muñoz Muñoz, W. J. (2025). Assessment for Learning Pathway in Neuropractices: A Didactics Towards Education 5.0. INNOVACADEMIA, 1(2), 21–34. https://doi.org/10.29105/innoacad.v1i2.27